Toni Eerola
Muti Kailo kirjoitti ajankohtaisen syväluotauksen brasilialaiseen
nykymusiikkiin pariisilais-suomalaisesta nakökulmasta (“Brasilialaiset
muusikot ponnistavat irti kliseistä”, Kumppani 4/2001). Kailon kirjoituksessa
ranskalais-brasilialaisen
Tupi-Nagô-yhtyeen keulahahmo
Silvano
Michelino tuo Pariisissa esiin joitakin valitettavia asenteita ja makuasioita
jotka ovat tyypilllisiä Brasilian ylhäiselle keski – ja yläluokalle
Rio-São Paulo akselilla. Näille kansan alemmista luokista tai
koillis-Brasiliasta lähtöisin olevat rytmit, kuten
lambada
ja
pagode, edustavat roskamusiikkia. Kirjoitin sen johdosta lyhyen
vastineen (Verkkokumppani 6/2001). Vaikka sanotaan että makuasioista
ei saisi kiistellä, aihe kaipaa joitakin lisäkommentteja.
Populaarimusiikki, markkinat, media ja yhteiskunta
Brasiliassa
Brasilia on musiikkikulttuuriltaan hyvin rikas, ehkä niitä
rikkaimpia maailmassa. Musiikki on olennainen osa Brasiliaa. Brasilialaisen
musiikin tavaramerkkejä ovat rikas perinne ja taito käyttää
ja sekoittaa erilaisia omia ja ulkomaisia rytmejä sekä populaari–
ja korkeakulttuurin aineksia. Näistä sekoituksista tuotetaan
jatkuvasti kokonaan uusia tyylisuuntia. Brasilialaisen musiikin monivivahteisuus
johtuu maan asuttaneista monista eri kansallisuuksista sekä näiden
sulautumisesta. Voidaan kuitenkin sanoa afro-brasilialaisen vaikutuksen
olevan voimakkainta. Se on luonut maailmalle mm. kaikkien tuntemat bossa
novan ja samban. Samba on kuitenkin Brasiliassa niin tavanomaista, ettei
se sytytä oikeastaan enää kuin karnevaaleilla. Keski- ja
yläluokalle samba merkitsee myös tietynlaista “primitiivisyyttä”.
Bossa nova on edelleen arvostettua, tosin myös jo niin “tuttua”. Mutta
Brasilia on paljon muutakin, eikä vähiten musiikissa. Monet muusikot
haluavatkin näyttää tämän ulkomailla.
Joitakin Kailan esittämiä trendejä oli havaittavissa
jo 1990-luvun alussa, jolloin brasilialainen musiikki diversifikoitui ja
uusia tyylejä tuli esiin. Brasilialaisen nykymusiikin suurimmat ja
suosituimmat tyylilinjat ovat MPB, rock (+
manguebeat), hip hop,
axé-music,
pagode
/sambalanço ja
sertanejo. Tällä hetkellä
kuitenkin näyttää siltä että skenaario on jähmettynyt
paikoilleen – toivon mukaan väliaikaisesti.
Kilpailu on kovaa 160 miljoonan ihmisen markkinoilla, joiden suurin
osa on nuoria. Brasilialaiset ovat musiikillisesti lahjakkaita ja suuri
luovuus ja tarjonta kulkevat käsi kädessä. 1980-luvun lopulta
lähtien Brasiliaa on villinnyt miltei vuosittain jokin uusi rytmi,
johon liittyy tietynlainen muoti ja tanssityyli. Useimmat uusista rytmeistä
saavuttavat suosiota ensin köyhemmän väestön parissa,
leviten vähitellen keski- ja yläluokan pariin. Kun tämä
tapahtuu, markkinavoimat (media) astuu peliin ja syntyy muoti-ilmiö.
Tälläinen buumi kestää yleensä noin vuoden tai
pari, jolloin se “uusitaan” toisella rytmillä. Vaikka musiikin uudet
muoti-ilmiöt seuraavat toisiaan, eivät edelliset välttämättä
katoa, vaan ne jatkavat rinnakkaiseloa ja kilpailua. Uusia tähtiä
ja tyylejä syntyy koko ajan ja vanhat tähdet joutuvat puolustusasemiin.
Kuten Kailonkin kirjoituksessa todetaan, se kiinnostaa, mikä myy.
Tätä kuvaa hyvin se että jopa perinteisen brasilialaisen
populaarimusiikin (
Música Popular Brasileira - MPB) suuret
ikonit
Gal Costa ja
Maria Bethânia potkittiin
hiljattain ulos suuresta levyfirmasta heikon myynnin takia. Vastustaessaan
sekä suurten levy-yhtiöiden valtaa sekä piraattiteollisuutta,
brasilialaisen 1980-luvun rockin veteraani
Lobão lanseerasi
uusimman levynsä lehtikioskeista saatavana versiona, puolet halvemmalla
hinnnalla.
Brasilialainen musiikintutkija
Luís Fernando de Lima toteaa
väitöskirjassaan että brasilialainen musiikkiteollisuus
alkoi siirtymään kansanomaisempaan suuntaan 1980-luvun lopulla.
1990-luvulla tämä suuntaus vahvistui. Tätä edesauttoi
presidentti
Fernando Henrique Cardoson hallituksen aikaansaama talouden
vakauttaminen, jolloin köyhempien elintaso koheni hieman ja nämä
pystyivät kuluttamaan enemmän musiikkia. Samanaikaisesti musiikin
piraattiteollisuus alkoi kukoistaa. Tällä hetkellä n. 70%
Brasiliassa myydyistä levyistä on piraatteja. Toreilla myytyjen
piraattilevyjen hinta on n. viidenneksen laillisesti kaupassa myydyistä,
jolloin myös vähäosaisemmat pystyvät näitä
hankkimaan. Suurin osa piraateista onkin kansanomaisempaa populaarimusiikkia,
kuten pagodea/sambalaçoa ja sertanejoa. Tähän brasilialainen
levyteollisuus on vastannut mm. antamalla enemmän huomiota juuri tälläiselle
populaarimusiikille.
Brasilian yhteiskunnallinen kahtiajakoisuus ja alueelliset kontrastit
näkyvät valitettavasti myös musiikissa, vaikka voi toimia
myös näennäisesti yhdistävänä tekijänä.
Maan keski- ja yläluokka määrittelevat, mitä on hyvä
maku ja leimaavat kielteisesti muun mauttomaksi (
brega) “köyhien”
tai “mustien” musiikiksi, muodiksi, tyyliksi, jne. Näin nämä
yrittävät säilyttää statuksensa, erottuen “massasta”.
Myös joillakin brasilialaisilla musiikintutkijoilla on kova hinku
todistaa ulkomaalaisille että brasilialaisessa musiikissa on myös
moderneja eurooppalaisia ja amerikkalaisia vaikutteita ja että maalla
on myös klassista musiikkia (esim.
Villa Lobos) eikä pelkästää
rumpujen takomista. Tuntuu siltä kuin alkuperäisyyttä jotenkin
hävettäisiin. Kuten edesmennyt rock-laulaja ja säveltäjä
Cazuza
sanoi Brasilian yläluokan kunniaksi tekemässään kappaleessa
Burguesia
(1989): “
é o caboclo querendo ser inglês” eli “ristiverinen
brasilialainen joka haluaa olla englantilainen...”
Kailan kirjoituksessa Silvano Michelino tuo juuri näitä ajatuksia
esiin, esimerkkeinä lambada ja pagode. Populaarimusiikissa vaikuttavat
kuitenkin tietyt markkinapoliittiset ja sosiologiset mekanismit joiden
avulla uusi musiikkivillitys siirtyy alemmista kansanluokista koko kansan
tietoisuuteen.
Lambada
Asiasta voi tietenkin olla montaa mieltä, mutta lambada ei suinkaan
ole “teennäistä ja rytmiltään köyhää”,
kuten Silvano Michelino totesi. Lambada on ensisijaisesti kansan parissa
1970- ja 1980-lukujen vaihteessa Belémissä syntynyttä
sensuellia tanssimusiikkia, jossa on karibialaisia vaikutteita. Se on monivivahteista
fuusiomusiikkia, jossa sekoitetaan koillis- ja pohjois-brasilialaisia (
maxixe,
xaxada, côco, embolada, ijexá, forró, carimbó,
baião, xote ja frevo) sekä karibialaisia rytmejä.
Sanoitukset eivät tietenkään tämän tyyppisessä
musiikissa ole kovinkaan korkealentoisia.
Syntyessään lambada saavutti suosiota ensin vain Amazonian
ja koillis-Brasilian
köyhien parissa, leviten ylempien luokkien tietoisuuteen 1980-luvulla.
Vasta kun Ranskassa levyttänyt
Kaoma-yhtye sai suosiota Euroopassa
ja Yhdysvalloissa 1980-luvun lopulla, levisi se myös Rioon, São
Pauloon ja etelämmäs, myös ylä-ja keskiluokan yökerhoihin,
vaikka moralistit olivat kauhuissaan ja “hyvän maun mestarit” paheksuivat.
Lambada synnytti lukuisia uusia koillis-brasilialaisia yhtyeitä mm.
Bahian karnevaaleille, joista monet ovat aktiivisia vieläkin, vaikka
ei ehkä enää lambadan merkeissä, kuten
Chiclete
com Banana, Banda Mel, Banda Cheiro de Amor ja
Reflexus. Jopa
MPB laulajat
Elba Ramalho, Fafá de Belém ja
Sidney
Magal sekä rock-bändi
Paralamas do Sucesso levyttivät
lambadaa.
Ehkä juuri Kaoman vuoksi Ranskassa brasilialainen musiikki käsitetään
edelleen lambadana, bossa novan ja samban lisäksi, kuten Kailon kirjoituksessa
todetaan. Lambada on kuitenkin vain yksi ohimennyt tyyli Brasilian rikkaassa
musiikkiperinteessä, vaikka se voi edelleen hyvin mm. Parán
osavaltiossa, missä on paljon muita, muualla Brasiliassa ainakin toistaiseksi
melko tuntemattomia musiikki- ja tanssityylejä.
Koillis-Brasilia, Manguebeat ja brasilialainen rock
Koillis-Brasilia on aina tarjonnut loistavia muusikoita Brasilian populaarimusiikkiin.
He ovat kuitenkin 1980-luvun lopulle asti yleensä vaikuttaneet Riossa
tai São Paulossa, missä ovat sijainneet suurimmat levy-yhtiöt,
markkinat ja konserttipaikat. Itse asiassa lambada oli juuri se alkusysäys
jonka avulla koillis-Brasiliasta ja varsinkin Salvadorista tuli uusi musiikin
keskus, jota vahvisti heti perään tullut
axé-musicin
aalto 1990-luvun alussa.
Leninen, Chico Césarin ja edesmenneen
Chico Science&
Nação Zumbin edustama Recifen
Manguebeat on jatkoa
lambadan aloittamalle koillis-brasilialaiselle Brasilian valloitukselle.
Mangue beat sekoittaa punkkia, rockia, hip hopia ja jazzia
maracatu-rytmiin.
Siihen ei koillis-brasilialaisuudestaan huolimatta ole suhtauduttu kielteisesti.
Manguebeat on on keskiluokkaisten nuorten ja intellektuellien tekemää
musiikkia ja ja sen ympärille kehkeytyi todellinen kulttuuriliike.
Rockin fuusioiminen brasilialaisiin rytmeihin aloitettiin tosin jo 1960-luvulla
Caetano
Veloson ja
Gilberto Gilin johtamassa
Tropicália-liikkessä,
mutta Paralamas do Sucesso vei tämän fuusioimisen aivan eri ulottuvuuksiin
1980- ja 1990-lukujen vaihteessa.
Skankin, Jota Questin, Raimundosin,
Cássia Ellerin
ym. kanssa manguebeat edustaa brasilialaisen rockin neljättä
aaltoa.
Erittäin tanssittava koillis-brasilialainen kansanmusiikki
forró
on tällä hetkellä myös melko suosittua Brasiliassa
ja sen suurimmpia nimiä ovat
Falamansa ja
Forrózão-yhtyeet.
Pagode, Sambalanço ja “Bunda-music”
Koko
pagoden lyöminen
roskamusiikiksi on myöskin
melkoista radikalismia tai huonotuulista elitististä äksyilyä.
Pagode on rauhallisempaa ja melodisempaa sambaa kuin se karnevaaleilla
soitettu. Pagode syntyi Rion ja São Paulon periferioiden mustien
parissa ja ensimmäinen pagode-levytys on jo 1970-luvulta (
Beth
Carvalho). 1990-luvun alussa pagodesta kehittyi melodisempi versio,
sambalanço.
Sen
esittäjät ovat yleensä hyvin pukeutuneiden ja mediaystävallisten
nuorten mustien miesten muodostamia yhtyeitä (mm.
Só pra
Contrariar, Grupo Pirraça, Grupo Fundo de Quintal, Grupo Molejo,
Razão Brasileira, Harmonia do Samba,
jne.), joista monet ovat
ylpeitä mustasta alkuperästään (
Raça Negra,
Grupo Raça, Negritude Júnior). Joidenkin yhtyeiden laulajat
ovat aloittaneet menestyksekkään soolo-uran, kuten
Alexandre
Pires, Belo ja
Vavá.
Jorge Aragão
on myös
yksi tämänhetken suosituimmista pagode-laulajista.
Pagode ja sambalanço valtasivat Brasilian musiikkimarkkinat 1990-luvun
alussa, yhdessä axén kanssa. Sambalanço/pagodeen mahtuu
monia yrittäjiä, kuten bahialainen
É o Tchan. Bändi
valloitti alan Rio-São Paulo-keskeiset markkinat. He sekoittavat
pagodea, sambalançoa, axé-musicia ja samban alkuperäistä
muotoa,
samba de rodaa. Bändin rekvisiittana ja yhtenä
suosion syynä ovat hyvinmuodostuneita takamuksia pyörittävät
ja vähissä vaatteissa esiintyvät nuoret naiset. Sanoitukset
pyörivät pyllyn ympärillä.
llmeisesti Michelino tarkoitti tätä suuntausta, jota rokkari
Lobão kutsuu täydellä syyllä “
Bunda-musiciksi”,
eli peffamusaksi. Tyyli heijastaa brasilialaista kulttuuria jossa naisen
takamuksella on suuri eroottinen merkitys, joka näkyy mm. karnevaaleilla.
Moralistit antakoot anteeksi, mutta haluttiin sitä tai ei, takapuoli
on olennainen osa sambaa. É o Tchan vie tämän äärimmäisyyksiin.
He ovat kehittäneet monia eri tanssityylejä joista tuli muotia
jopa yläluokan diskoissa ja joita on nähty myös brasilialaisjuhlissa
Helsingissä. Musiikki sinänsä on mukaansatempaavaa ja iloista.
Brasilialaisen television banalisoitumista 1990-luvulla osoittaa se
että É o Tchan on ollut juuri TV-kuvaajien suuressa suosiossa.
Vanhemmat ja opettajat ovat tietysti olleet kauhuissaan kun pikkutytötkin
matkivat bändin entisen tanssitytön
Carla Perezin tanssia
pikkushortseissa, TV:n esimerkin mukaisesti. Vaikka É o Tchan julkaisi
juuri uuden levynsä ja esiintyy tiheästi, on tyyli kuitenkin
hiipumassa, vaikka jopa axé-music ja hip hop ovat lisänneet
pepun rekvisiittaansa ja varsinkin sanoituksiinsa. Bunda-music olisikin
hyvä tutkimusaihe “naisen takamuksen merkityksestä brasilialaisessa
populaarimusiikissa”.
Entä sertanejo?
Olisi mielenkiintoista kuulla mitä Michelino ajattelee maaseudun
Sertanejo-musiikista?
Se on varsinkin köyhempien suuressa suosiossa, mutta ylä- ja
keskiluokka ovat pitkään ylenkatsoneet sitä. Sertanejokin
on kuitenkin nykyään saavuttanut “hovikelpoisuuden” ja sen suurimmat
tähdet
Leonardo,
Chitãozinho & Xororó,
Zezé Di Camargo & Luciano, Rick & Renner
ja
Rio Negro
& Solimões ovat kysyttyjä esiintyjiä ympäri
maan.
Bruno & Marrone-dueton
suosio perustuu joitakin
vuosia sitten laittomasti äänitettyyn live-levyyn, jonka suuri
levy-yhtiö päätti myös levyttää, vastatakseen
suureen piraattimyyntiin.
Sertanejot ovat muuttaneet imagoaan muodikkaan “moderniksi”. Vaikka
kimeä yhteensovitettu lauluääni, runsas melodisuus ja rakkauden
kaipuu ovat edelleen tyylin tavaramerkki, cowboy-look on jäänyt
taka-alalle. Joitakin sertanejo-laulajia kutsutaankin nykyään
“romanttisen musiikin” edustajiksi. Romanttisen suuntauksen yksi suurimmista
tähdistä on
Reginaldo Rossi. Amazoniassa romanttista tyyliä
kutsutaan
bregaksi eli mauttomaksi, kuitenkin ilman negatiivisuutta.
Sertanejo-laulaja Xororón tytär ja poika, ylituotetut ja
-tuotteistetut
Sandy & Júnior, ovat tällä hetkellä
Brasilian suosituimmat artistit 11 miljoonan levyn ennakkomyynnillä.
He eivät tosin esitä sertanejoa. Sisarukset mainostavat mm. Nokian
kännyköitä.
Rockista hip hoppiin
Fernanda Abreu on kova nimi maailman etnolistoilla ja on lyönyt
läpi Brasiliassakin. Hänellä ei henkilökohtaisesti
pitäisi olla mitään valittamista Brasilian levymarkkinoista.
Hänen hittinsä “
São Paulo – SP “ soi yksityisen
Globo TV:n
Filhas da Mãe- hömppäsaippuaoopperan
tunnuskappaleena. Se on yleensä varma tae suosiosta. Abreu edustaa
jokseenkin sofistikoitunutta ja elitististä pop-hip-hoppia. Se on
hyvin erilaista kuin esim.
Gabriel Pensadorin, Os Manosin,John
Bala Jonesin ja
Bonde do Tigrãon suorasukainen suunsoitto
ja yhteiskuntakritiikki. Bonde do Tigrão on tuonut pyllyn pyörityksen
myös hip hoppiin.
Abreun sooloura saavutti Brasilian markkinat saamalla suosiota ensin
ulkomailla. Hän ei kuitenkaan ole mikään elisen teeren tähti.
Hän aloitti uransa jo 1980-luvun alussa
Blitz-rockyhtyeen laulajana.
Blitz oli ensimmäinen brasilialaisen rockin uuden aallon yhtye joka
saavutti maanlaajuisen suosion.
“World music” vs. Axé-music - Brasilialainen musiikki ulkomailla
“Ulkomailla brasilialaiset muusikot lokeroidaan maailmanmuusiikki-osastoon,
mistä nimikkeestä he eivät itse aina pidä”, kertoi
Daniela
Mercury, yksi Axé-musicin suurimmista tähdistä äskettäisessä
TV-haastattelussa. Daniela Mercurykin haluaa näyttää brasilialaisen
musiikin monivivahteisuuden ja että se on muutakin kuin sambaa ja
bossa novaa. Keski- ja yläluokkaa edustavat muusikot eivät pidä
worldmusic-leimasta
koska se yhdistetään eksoottiseen “kehitysmaamusiikkiin”. Toisaalta
voidaan sanoa että brasilialaiset keksivät nk. maailmanmusiikin
jo ennen kuin koko käsitettä oli olemassakaan. Ulkomailla leima
on ollut kuitenkin hyvin tuottoisa monille brasilialaisille muusikoille,
kuten voimakkaan afroperkussion omaavan Axén edustajille
Carlinhos
Brown, Timbalada, Olodum, Ivete Sangalo ja itse Daniela Mercury. “Eksotiikka”
myy. Suosio ulkomailla on melkein aina varma portti kotimarkkinoiden arvostukseen.
Itse asiassa Axékin sai suosiota koko Brasiliassa vasta sen jälkeen
kun
Paul Simon “löysi” Olodumin ja esitti tämän kanssa
Rhythm
of Saints-levynsä
Obvious Child-kappaleen videon TV Globon
Fantástico-ohjelmassa 1990-luvun alussa. Silloin jotkut viela halveksivat
rytmiä sen voimakkaan afro-vaikutteen vuoksi. Nuori ja kaunis Daniela
Mercury oli se katalysaattori joka toi Axén valkoisen keski- ja
yläluokan ulottuville muuallakin kuin koillis-Brasiliassa. Daniela
Mercury on kuitenkin hiljattain muuttanut tyyliään perinteisen
MPB:n suuntaan, jättäen Axén taustalle. Täällä
huhutaan jo muutenkin Axén suosion hiipumisesta. Daniela Mercuryä
buuattiin eräässä esiintymisessään ja syytettiin
surullisen kuuluisan bahialaisen oikeistolaisen ex-senaattorin
Antônio
Carlos Magalhãesin tukemisesta. Carlinhos Browinin esitykset
Rion perinteisessä Canecão-konserttisalissa jouduttiin hiljattain
perumaan vähäisen lipunmyynnin vuoksi ja häntä heiteltiin
oluttölkeillä viimeisessä Rock in Rio-tapahtumassa.
MPB
Elitisoituneen MPB:n alamäki alkoi jo 1980-luvun alussa, kun Brasilia
demokratisoitui. Tuolloin ennen niin kantaa ottava MPB jämähti
paikoilleen. Keski-ikäistyneet muusikot rakentelivat pilvilinnoja
joilla oli vähän tekemistä Brasilian todellisuuden kanssa.
MPB oli uudelle sukupolvelle sama kuin taiteellinen stadionrock punkille
1970-luvulla. Urbaanin keskiluokan autotallit sylkivät rock-yhtyeitä
markkinoille, jotka nämä valloittivat.
Perinteisillä MPB muusikoilla, kuten
Caetano Velosolla, Gilberto
Gililla, Chico Buarquella, Milton Nascimentolla ja
Djavanilla
on kuitenkin aivan eri status keski- ja yläluokan parissa kuin muiden
brasilialaisen musiikkityylien edustajilla. He ovat myös kansainvälisesti
arvostettuja. Tekipä esim. Caetano Veloso mitä tahansa, se on
kriitikoille aina “hienoa”, “älykästä” ja “rohkeata”. Jos
taas esim. sertanejo-laulaja haluaa vaihtaa tyyliä tai fuusioida,
elitistiset kriitikot kuten
Nelson Motta lyttäävät
tämän varmasti kasaan. Jotkut muusikot ovat jopa hieman kateellisia
MPB:n älykkö- ja “hyvän maun” imagolle, jota monet tavoittelevat,
kuten rokkari Lobão ja sertanejo-laulaja Zezé Di Camargo
hiljattain ilmaisivat.
Potkua Pariisista?
Brasilia ja varsinkin brasilialainen musiikki ovat aina olleet ranskalaisten
suosiossa ja Brasiliassa ranskalaista kulttuuria arvostetaan suuresti.
Ei siis ole ihme että monet brasilialaiset muusikot ovat muuttaneet
Pariisiin ja vaikuttavat tai keikkailevat siellä. Usein brasilialaiset
artistit, varsinkin instrumentistit tai heidän edustamansa tyylinsä
eivät saa suosiota Brasiliassa, joten sitä on haettava muualta.
Paikkaansa voi hakea Brasiliasta saavutettuaan suosiota ulkomailla. Eli
jos ei pärjää Brasilian musiikkimarkkinoilla, voi tietysti
aina hakea potkua Pariisista. Se on “
chic”, jos siihen on varaa.
Toivotaan että kiinnostava ja lahjakas Tupi-Nagô pärjää
Euroopassa ja saa jalansijan myös Brasilian markkinoilla. Ehkä
näin Silvano Michelino pehmentää elitistisiä mielipiteitään,
joita kuitenkin valitettavasti edelleen niin monet yläluokan edustajat
jakavat hänen kanssaan täälläkin.
Ehkä onkin helpompi ponnistaa irti kliseistä kuin omista luokkakohtaisista
ennakkoluuloistaan – jopa Pariisissa.
Kirjoitus on omistettu 27.12.2001 kuolleen persoonallisen ja omaperäisen
brasilialaisen naislaulaja Cássia Ellerin muistolle. Hän
ei välittänyt nk. hyvän maun tai muistakaan rajoista vaan
uskalsi naisena rikkoa ja kyseenalaistaa niitä, saaden suuren suosion
koko maassa. Hänen poismenonsa oli suuri menetys brasilialaiselle populaarimusiikille.
---
Kirjoittaja on Brasiliassa asunut geologi, virallinen kielenkääntäjä
ja tulkki.
E
-mail: toni_eerola@hotmail.com