Kirjoittajien paatos, idealismi, aatteen palo ja paneutuminen
aiheeseen ja maailman parantamiseen ovat kuitenkin kunnioitettavia ja innostavia.
Sitä kun ei tänä päivänä enää näe. Joissakin kohdin kirjaa oma nyrkkini alkaa
melkein huomaamattani kohota ilmaan. Voi jopa sortua äärivasemmiston märkään
uneen siitä että ’revoluzion’ on kulman takana ja sorretut massat valmiina ottamaan
vallan. Kirjoittajien into ja naivius ovatkin
samalla hellyttäviä, mutta myös myötähäpeää aiheuttavia. Ryppyotsaisuudestaan
ja sokeasta idealistisesta ideologisuudestaan huolimatta tekijät on saatu jotenkin
takakannen kuvaan herttaisesti hymyilemään.
Kirjan mukaan vasemmistolaista toimintaa ja
teoretisointia ei oikeastaan enää harjoiteta teollisuusmaissa, vaan katse
kääntyy kehitysmaihin. Vasemmiston uusi ilmansuunta on etelässä, tarkemmin
sanottuna Etelä-Amerikassa, missä useiden maiden hallitukset ovat
vasemmistolaisia. Kirjan esimerkit ovatkin useimmiten kehitysmaista, joissa
monia yhteiskunnallisia peruskysymyksiä ei ole vielä ratkaistu. Sorto ja syvä
epäoikeudenmukaisuus ovat niissä edelleen nykypäivää, ja taistelevalla
tutkimuksella ja kansalaisyhteiskunnan liikehdinnällä on edelleen tilausta ja
oma tarpeellinen roolinsa. Kirjassa nostetaankin esiin jumaloiden kehitysmaiden
kansanliikkeet ja kriittisen kasvatutustieteen teoreetikot, kuten brasilialaiset
Maattomien maatyöläisten liike ja Paulo
Freire. Monille kuitenkin Freiren maanmies, fantasiakirjailija Paulo Coelho, on huomattavasti tunnetumpi
ja merkittävämpi.
Kirjoittajien intoilusta huolimatta taistelevan tutkimuksen opit ovat hankalasti sovellettavissa teollisuusmaihin kuten Suomeen, joissa tulonjakoon ja oikeudenmukaisuuteen liittyvät ongelmat on voitettu ja jonka vuoksi sosiaalidemokraatitkin ovat kriisissä. Teollisuusmaissa huomio kiinnittyy tasa-arvoon, vähemmistöihin, prekariaattiin sekä eläinoikeus-, ympäristö-, ja globalisaatikriittisen liikkeen tapaisiin kamppailuihin. Naistutkimus on taistelevaa tutkimusta parhaimmillaan.
Taistelevalla tutkimuksella on monia eri linjoja,
kuten militanttitutkimus. Linjat eivät juurikaan poikkea toisistaan. Niistä tunnetuin
on toimintatutkimus. Siinä kanta tutkimusaiheeseen on otettu jo ennen aineiston keräämistä.
Tutkija heittäytyy tutkittavaan ilmiöön tavoitteenaan parantaa epäkohtia ja puolustamansa
yhteisön tilannetta tutkimuksellaan. Törmäsin tähän akateemiseen aktivismiin uraanikiistan
aikana (2006-2008), jolloin tutkija-aktivistit jakoivat opinnäytteissään orjallisesti
uraanin vastaisen kansanliikkeen ajatukset, levittäen sen propagandaa ja ottaen
kantaa liikkeen agendan mukaisesti. Silloin oli pakko kysyä: onko propaganda
tiedettä? Esitelmöidessäni aiheesta Maantieteen päivillä Tampereella v. 2008,
minua valaistiin siitä että ’konflikteissa, kuten
uraanikiistassa tai Suomen sisällissodassa, ei voi olla neutraali. Oma kanta on
vain tehtävä selväksi itselle ja muille’. Taisteleva tutkimus onnistuu tässä loistavasti! Siksi joillekin kirja
voikin olla vapauttava kulttuuriteko. Kirja sisältää paljon kritiikkiä nykyistä
yhteiskuntatieteellistä tutkimusta, julkaisemista ja yliopistoelämää kohtaan. Sillä
voikin olla joillekin positiivisia vaikutuksia. Se voi olla piristysruiske
niille opiskelijoille, tutkijoille ja professoreille, jotka notkuvat ja haukottelevat
tylsyydestä turhautuineina yliopistojen käytävillä, luennoilla ja
kahvihuonekeskusteluissa. Kirjan innoittamina yliopistojen tunkkaisten
kulmahuoneiden ja Neuvostoliiton romahtamisen myötä identiteettikriisiin ja
eksyksiin joutuneet taistolaistutkijat
voivat nousta kauhtuneilta nojatuoleiltaan, kaivaa Marxin Pääoman piilostaan, panna Agit Prop soimaan ja saada taas iloa,
innostusta ja uskoa elämään. Nyt voi muutenkin kuin vappuna taas astua ’etujoukkoon’
kadulle laulaen, tanssien ja rumpua päristäen! Paatosta ei enää tarvitse kääriä
akateemiseen kaapuun tai käyttää kiemuraisia keinoja peitelläkseen omaa
vakaumustaan ja asenteellisuuttaan tutkimuksessaan, vaan sen voi tehdä
iloisesti julistaen. Mutta pakko kai on taas kysyä: onko se tieteellistä
tutkimusta vai pelkkää eliitin inteligentsian aktivismia?
Kirja on osoitus siitä, miten puna-vihreiden linssien
läpi voi nähdä asiat yksioikoisen mustavalkoisesti. Vaikka sana kriittinen
toistuu kautta kirjan, täydellinen kritiikittömyys ja absoluuttinen oikeassa
olemisen varmuus huokuvat tekstistä. Tätä utopiassa ja idealismissa piehtarointia
lukiessa ei voi kuin ihmetellä, missä kammiossa tai norsunluutornissa tekijät ’tutkimustaan’
oikein tekevät? Voidaanko yliopistoissa olla tosiaan noin kaukana
todellisuudesta? Tuleekin mieleeni Eduskuntatalon edessä järjestetyn ’Nyt saa riittää!’-mielenosoituksen
yhtä irti maan kamarasta ollut nuori opiskelijatyttö, joka huusi ’Valta
kansalle!’ TV-kameroille, kymmenelle anarkistille ja ohikulkijoille, nähtävästi
tajuamatta itse tilanteen tahatonta komiikkaa. Passiivisia ohikukijoita (eli ’kansaa’)
Mannerheimintiellä ei olisi voinut vähempää kiinnostaa. Taistelevan
tutkimuksen tekijätkin varmasti
odottavat että lukijansa kyhäävät oitis omat barrikaadinsa.
Kirjan innoittaman yritin luonnontieteilijänä soveltaa
taistelevaa tutkimusta epätoivoisesti omaan alaani geologiaan. En kuitenkaan
onnistunut siinä kovin hyvin. Esim. arkeeista graniittia tutkiessa eivät
Freiren, Marxin, Pierre Bourdieun
tai Slavoj Žižekin sanomiset paljoa
paina. En pystynyt myöskään vakuuttavasti ja ideologisen oikeaoppisesti kuvaamaan
eroosion, laattatektoniikan tai jääkausien epäoikeudenmukaisuutta, alempien
sedimenttikerrosten sortoa tai metamorfoosissa tapahtuvaa fluidien ’riistämistä’
ja metallien rikastumista ’etuoikeutettuihin’ paikkoihin. Voisin tietenkin
vaatia mannerlaattojen pysäyttämistä tai oikeutta mineraaleille perustamalla
mineraalien vapautusrintaman, mutta nekään eivät tunnu kovin järkeviltä
vaihtoehdoilta. Taisteleva tutkimus on kuitenkin mahdollista geologian ja
yhteiskunnan rajapinnassa, kuten ympäristö- ja luonnonvarakysymyksissä, joissa
sitä harjoitetaankin jonkin verran. Yhteiskunnallisessa
luonnonvaratutkimuksessa toisinaan unohdetaan yhteiskunnan tarvitsevan
luonnonvaroja. Maassamme on lukuisia yhteiskunnallisia kaivostutkimushankkeita,
joiden kentällä on paljon potentiaalia taistelevan tutkimuksen harjoittamiseen.
Taistelevaa tutkimusta kiinnostavat konfliktit ja niiden aikaansaaminen. Viidessä
kaivostutkimushankkeessa tutkitaankin Kuusamon kaivoskonfliktia. Mutta jos
haluaa tutkia konfliktia, eikä sellaista ole, se voidaan aina saada aikaan
jotta sellaista voidaan tutkia. Kaivoshankkeen vastustuksen aikaansaamiseksi ei
siis välttämättä tarvita aktivisteja. Tähän voivat riittää 'tutkijat'. Suuttumus ja sen
herättäminen kun ovat taistelevan tutkimuksen voimavara ja päämäärä. Koska
taisteleva tutkimus pyrkii aktiivisesti vaikuttamaan asioihin, tutkimuksella
voi olla sosiaalisia vaikutuksia ja tähän juuri pyritäänkin. Vaikutukset eivät
kuitenkaan aina välttämättä ole taistelevien tutkijoiden tai sen kohteena olevan
yhteisön toiveiden ja tavoitteiden mukaisia, vaan voivat olla jopa ristiriidassa
keskenään. Tutkimuksellakin on näin yhteiskuntavastuunsa, jonka jokaisen
tutkijan ja tutkimushankkeen pitäisi ottaa huomioon.
opuksi pitää kaiketi kysyä kirjan hengen mukaisesti:
Kenen joukoissa sinä seisot?
No comments:
Post a Comment